woensdag 17 november 2021


Dialect schrievm, laezn en veurdraagn

Ik ben al vele jaren actief als docent schrijven in de streektaal, ondere andere bij Ecal (Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers). De belangstelling voor de streektalen neemt toe merk ik. Cursussen stromen vol. Uit de basiscursussen die ik in Gorssel gaf is in 2019 een ‘schrieversgroep’ onstaan die met zekere regelmaat samen komt om elkaars werk te bespreken.

Basiscursus dialectschrievm

Na de komende jaarwisseling wordt in Gorssel opnieuw de cursus dialectschrijven aangeboden. Hoe schrijf je de klanken die je hoort, hoe schrijf je de verleden tijd en voltooid deelwoorden en nog veel meer. Kortom, waar moet je op letten bij het schrijven in de streektaal. Deze kennismaking neemt slechts één dagdeel in beslag. Iedereen uit de gemeente Lochem en omgeving kan zich aanmelden.Heeft de streektaal jouw belangstelling, ben je op zoek naar regionale identiteit en wil je je verdiepen in de taal die daar bijhoort, dan mo‘j ‘n keer wat. Kom uit je schulp en doe mee.

Waar: Tramstation, Van der Capellenlaan 4 in Gorssel

Aanmelden en informatie

Wilt u zich aanmelden voor deelname aan de cursus of wilt u meer informatie mail dan naar: opverhaalmetjohan@gmail.com onder vermelding van naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en emailadres. Exacte datum en tijd worden op een later moment vastgesteld.

Over de docent en Iej mot toch wat

Ik schrijf en publiceer verhalen en neem deel aan diverse streektaalfora binnen en buiten de eigen regio. Onlangs verscheen een boekje met mijn wekelijkse ‘stukskes’ uit De Gids, getiteld Iej mot toch wat. Met illustraties van Ina Klomp.

Dit boekje kost € 9,95 en is verkrijgbaar bij Bechtle in Gorssel, Lovink in Lochem en via de website www.achterhoekseboeken.nl. Het ligt ook bij Spar Vrielink en De Winde in Harfsen, De Stempelwinkel Eefde, de supermarkten Centerrr in Almen en Barchem, Marskramer in Laren en de auteur.


Lezingen

Naast lesgeven en schrijven in de streektaal geef ik ook lezingen. Ik verzorg een programma met verhalen uit eigen werk en lokale historische onderwerpen, incl. diapresentaties. Op verzoek en in overleg is ook een dialectquiz mogelijk.  

Levensverhalen en uitvaarten 

Ik schrijf levensverhalen voor mensen, en/of draag die voor tijdens de uitvaart. Wilt u daarover meer informatie mail dan naar: opverhaalmetjohan@gmail.com

Geen opmerkingen:

De zevende dag

Stukjes in de Zevende dag worden op de 7 e dag van de week gepubliceerd. De tekst gaat over een willekeurige gebeurtenis uit de voorbije we...