vrijdag 27 januari 2017

De schoonheid van mijn dorp



Onlangs had ik een afspraak met iemand om de vernieuwde kerkzaal te bekijken. De plek waar we binnenkort een evenement willen organiseren. Mijn ‘partner in business’ is archivaris van enkele gemeenten in het zuidelijke deel van de Achterhoek en in de Liemers. Hij kende mijn dorp niet, was er zelfs nog nooit geweest. Even vond ik dat vreemd, maar bedacht me toen: wat weet ik eigenlijk van Ulft, Sinderen of Rha, plaatsen in het gebied dat tot zijn domein behoort. Bitter weinig! We hebben er geen issue van gemaakt. Het bleef bij de constatering van wederzijds ontbrekende kennis over een gebied waarvan we beiden claimen dat we er vandaan komen. De Achterhoek.

De ontmoeting in de kerk was allerhartelijkst, we vonden er wat we zochten. De Archivaris pochte over het aanzicht van ons dorp. Hem waren de oude gevels langs de Hoofdstraat opgevallen. “Wat mooi dat er zoveel bewaard is gebleven”, zei hij. Het is iets dat in zijn eigen omgeving ontbreekt, omdat daar veel tegen de vlakte is gegaan. Zijn enthousiasme heb ik enigszins getemperd omdat de sloophamer ook bij ons af en toe flink tekeer ging. Ondanks dat hij slechts een piepklein deel van mijn dorp op het netvlies had staan nam zijn enthousiasme er niet door af.

Met een korte rondleiding heb ik hem meer van het dorp laten zien. De school, de open ruimtes, het museum, openluchttheater, het tramstationnetje. Vooral bij die laatste halte viel zijn mond open van verbazing, hij bleek verstand te hebben van monumenten. Ons dorp kreeg er op die dag een fan bij, hij komt zeker nog eens terug.

Iemand van buiten die wijst op bijzondere aspecten in jouw leefomgeving. Want wees eerlijk, welke autochtoon kwalificeert alle huizen tezamen langs de Hoofdstraat als bijzonder kenmerk voor het dorp. Daar gaat het gesprek nooit over.
Om de alomvattende schoonheid te beseffen is blijkbaar een buitenstaander nodig, om onszelf ertoe te dwingen af en toe de ogen uit te wrijven. Zodat we helder blijven kijken. De binding die je voelt met je dorp of je geboortegrond kent vele aspecten. Als je ze allemaal wilt zien kan een ‘vreemd oog’ helpen om onzichtbaar gebleven waardevolle elementen te openbaren.

Geen opmerkingen:

De zevende dag

Stukjes in de Zevende dag worden op de 7 e dag van de week gepubliceerd. De tekst gaat over een willekeurige gebeurtenis uit de voorbije we...