Sinds het museum in mijn dorp
is gevestigd gaan we op bezoek bij elke wisselexpositie. De Duitse
kunstenaar Johannes Grützke was lang tevoren aangekondigd, kreeg zelfs
nationale tv-aandacht. Niet dat we doorgewinterde kunstkenners zijn, maar we
moesten het zien. Het museumbezoek hebben we deze keer afgesloten met koffie en
‘iets erbij’. Dat was nodig om de indrukken van de meesterwerken even te laten
landen. Het was nogal heftig. We zijn niet preuts, maar ‘gewoon’ zijn de
schilderwerken allerminst.
Uit zijn zelfportretten blijkt
dat de man zijn eigen gezicht vaak, heel vaak zelfs, gebruikte voor de figuren
die hij op het doek streek. Portretten van enorme afmetingen overdonderen de
bezoeker. De eerste die we zagen beklemde me. Het leek op een fragment uit de praktijk
van de psychiatrie. Enigszins angstaanjagend en daar waren er meer van.
In publicaties en ook in de
teksten die de expositie begeleiden wordt de imposante carrière van Johannes uitvoerig
beschreven. Het is een man die zich niet conformeerde aan een kunststroming of
aan wie of wat dan ook. Authentieker kan het niet zijn. Uitvoerig wordt
beschreven dat hij veelvuldig gebruik maakt van zijn eigen gezicht. Enigszins
overbodig omdat je dat zelf al snel ontdekt.
Opvallend is het grote
aantal naakte mannen dat te zien is in een groot aantal gevarieerde poses. Het
zijn er meer dan vrouwen. Bijna automatisch legde ik een link met de eerste portretten,
die volgens mij met een instellingsmens van doen hebben. Of dat waarheid is weet ik niet, verwarrend was het
wel.
Grützke schuwt de edele delen
niet in zijn afbeeldingen. Het geslacht van de mannen laat aan duidelijkheid
niet te wensen over. Opmerkelijk is dat er in de
beschrijving van de expositie niets wordt gemeld over de verering van
geslachtsdelen. Het fallisme dat Grützke uitvent lijkt me er duidelijk genoeg voor. Naar mijn idee mag dat niet onvermeld blijven. Of worstelen we nog met de schaamte die
hij lang geleden al van zich afwierp?
Wat ik me nog afvroeg. Heeft Johannes
behalve zijn eigen gelaat ook zijn eigen onderkant weergegeven op het doek? Mocht dat
zo zijn, hoe lang heeft hij dan studerend voor de spiegel gestaan om een
betrouwbare weergave te produceren?
Voor wie verward door resterende
vragen een expositie wil verlaten is een bezoek aan het museum in mijn dorp een
echte aanrader.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten